tiistai 3. maaliskuuta 2015

Answers no.2

Minkälaiset kulkuyhteydet ausseissa?
-Mun pikkukylä Tumutissa publick transport on ihan olematon ja mä yleensä kävelen, pummaan kaverilta kyydin tai pyydän host vanhempia ajamaan mut johkin. En oo ikinä täällä käyttänyt bussia...
Toki isommissa kaupungeissa kuten Canberra ja Sydney kulkuyhteydet on paljon paremmat ja siellä on busseja ja junia ihan niinkuin suomessakin.
IMG_6307
Onko sulla tiukat säännöt kotona esim kotiintuloajat?
-Se riippuu ihan host perheestä, mulla eka perhe oli himo tiukka. Aina piti olla himassa dinerille ja en saanut ikinä mennä juhliin. Mun nykyinen perhe on parempi siinä mielessä ja saan mennä vähän vapaammin. Mulla on tän kanssa ollut kyllä ongelmia sillä Suomessa sain mennä niin vapaasti, että täällä olevat kotiintuloajat ja se että pitää kertoa host perheelle missä olet koko ajan on ollut tosi stressaavaa.
IMG_6348Kuinka "kylmä" siellä oli talvella?
-Täällä ollessani kylmin oli yöllä vissiin -6, mikä on näille jo tosi kylmä. Tumut on yks Aussien kylmimmistä paikoista, joten täällä voi talvella helposti pakkasta pari astetta ollakkin. Ei sitä kuitenkaan voi Suomen talveen millään verrata ja ne kylmimmät kelit kestää ihan jonki pari päivää.
IMG_6670Mutta, kun täällä ei taloja eristetä yhtä hyvin kuin Suomessa on taloissa talvisin tosi kylmä. Usein oli villasukat jalassa ja pari paitaa päällekkäin ja pitkät housut, kun menin nukkumaan.
IMG_6903
Millon palaat suomeen?
Heinäkuun alussa. Apuaaa niin pian jo...!?!?

Onko koulu haastavaa?
-Ei oo yhtä haastavaa kun Suomessa. En kuitenkaan sanoisi et täällä olis mikään kauheen lipsu meininki, et kyl nää opettajat sut pistää opiskelemaan. Mun kohdalla ei kuitenkaan olla ihan niin tarkkoja kun oon vaihtari.

Ja ootko tyytyväinen sun sijotukseen, mitä hyviä ja huonoja puolia?
-Oon tyytyväinen. Muutama huono puoli kylläkin löytyy. Tää on tosi pieni kyllä mikä ei sinänsä haittaa mutta kun tää on niin kaukana kaikesta on välillä tosi vaikee esim shoppailla mitään erikoisempaa, koska aina täytyy ajaa vähintään puolentoista tunnin päähän. Pikkukylän ominaisuuteen kuuluu myöskin se, että jutut leviää tosi äkkiä. Eli jos mokaat, jäät kiinni jonkinlaisesta 'pahanteosta' tai muuta sellaista niin koko kylä tietää.
IMG_6262
Hyviä puolia on onneksi reilusti. Eli tää pikkukylä on niin kaunis paikka, vuorineen ja jokineen. Ihmiset on aina ystävällisiä ja mutkin otettiin mukaan porukoihin tosi hyvin. Kun meet aamulla juoksulenkille ihmiset sanoo aina hyvää huomenta, mikä on must aihanan piristävää. Pienessä paikassa oot usein ainut vaihtari mikä tarkoittaa että saat aikamoista extra huomiota. Kaikki tietää mut täällä, oon paikallisessa lehdessä vaikka kuinka monta kertaa ja jos meet vaikka kaupungille niin aina näät tuttuja.

Mitä vinkkejä antaisit tulevalle vaihto-oppilaalle?
-Älä yritä liikaa suunitella vaihtovuottasi, koska se ei koskaan tule olemaan mitä odotit. Ole aina avoimin mielin ja sano kyllä kaikelle mahdolliselle, vaikka se ei aina niin kiinostavalta kuulostaisikaan. Pakkaa mahdollisimman vähän kamaa sillä tuut ostamaan niin paljon tavaroita sun vaihtomaastasi, että kotiinpaluu kaikkien kamojen kanssa ei tuu onnistumaan. Ja ennenkaikkea nauti vaihtovuodestasi täysillä, sillä se tulee menemään silmän räpäyksessä!

Anna vinkkejä mm. pakkauksesta ja yleisesti mitä vinkkejä sulla mieleen?
-Kuten jo aikasemmassa vastauksessa kirjotin, pakkaa mahdollisimman vähän. Eli vaan kaikista tarpeellisimmat jutut. Vaihtomaastasi saat varmasti kaiken tarvitsemasi. Hoida viisumit, passikopiot, raha-asiat ja sun muut käytännön jutut hyvissä ajoin ennen lähtöä, ettei iske sellanen viime hetken paniikki noista jutuista. Jos sulla on useempi host perhe, etkä halua kaikkien tuliaisia tuoda yhdellä kertaa, niin mulla ainakin vanhemmat on lähettänyt tokan ja kolmannen host perheen tuliasiet postissa. Saa vähän lisää pakkaustilaa, vaikka se onkin kyllä melko kallista lähettää Suomesta Ausseihin postia...

Onko sulla Tumutissa oma kaveri porukka?
-On. Hengaan kyllä useiden ihmisten kanssa, mutta koulussa oon lähinnä 5 henkisen tyttöporukan kanssa. Heidän kanssa teen asioita koulun jälkeen melko harvoin, koska tuntuu et he on aina opiskelemassa. Koulun jälkeen hengaan yleensä poikien kanssa, koska he on paljon innokkaampia tekemään asioita. Useimmiten oon kuitenkin Mitchelin kanssa, kuka on mun paras kaveri täällä.
IMG_6200IMG_6049 IMG_6040
Ooks saanu jonkun tietyn parhaan kaverin vuoden aikana?
-Juu mulla on paras kaveri Mitchell. Ollaan tosi läheisii ja tehään koko ajan asioita yhdessä, en tiiä mitä teen kun mun pitää lähteä Ausseista ja jättää hänet tänne ;(


Kerro vähäsen sun jokaisesta perheestä miten ja kuinka usein pidät yhteyttä suomeen?
-1. Perheessä oli äiti ja isä sekä yksi 14 vee pikkusisko asumassa kotona. Perheellä oli myös kaksi vanhempaa tyttöä boarding schoolissa. Tällä perheellä oli aivan ihana talo, he tulivat mulle aivan kuin omaksi perheeksi ja perheen vaihto oli surullista. Rakastan mun pikkusiskoani tuolta perheestä ja ikävöin häntä paljon.
2. Perhe oli vanhempi pariskunta, joilla ei enää ollut omia lapsia kotona. He oli vähän kun mun isovanhemmat. He hemmotteli mua ja osti mulle hirveesti juttuja, mikä oli mulle tosi outoa, koska kukaan ei oo ikinä tehnyt tollasta mulle. Tulin aika läheiseksi sen isän kanssa ja meillä oli aina hyviä keskusteluja.
Tänään vaihdoin perhettä mun 3. perheeseen ja he vaikuttavat ihan huipuilta. Täällä on siis äiti, isä kaks pikkuveljeä ja yks pikkusisko. Ainut ongelma on et he asuu 20 minuutin ajomatkan päästä Tumutista, mikä on outoa mulle, kun oon tottunut asumana ihan Tumutin keskustassa. Mutta hei you just gotta make the most out of what you have got.
IMG_6930Ekat kaks kuukautta puhuin kotiin tosi tosi harvoin, mut nykyään saatetaan äitin kanssa pistää viestiä toisellemme Whatsupin kautta melkein päivittäin. Usein osa asioista koskaa jotain raha-asioita ja muita käytännön juttuja mut siinä samalla kerrotaan vähän miten menee. Parhaille kavereilleni puhun useita kertoja viikossa whatsupissa ja koitetaan skypettää mahdollisimman usein vaikka se kyl harvoin onnistuu. En koe mitään pakkoa puhua Suomeen, mutta mulla on ollut wifi joka kodissa niin aika säännöllisesti pystyn kattoon kännykkää yms. joten en koe tän olevan mikään ongelma. Monet sanoo et he kokee hankalaks elää 'kahta elämää' samaan aikaan mut mä en oo jotenki kokenut tätä. Musta on vaan ihanan kuulla miten mun kavereil ja perheellä menee...
IMG_6979
Kuinka usein koet koti-ikävää? 
-Must tuntuu, et ekat kaks kuukautta olin niin onnessani, et en ollut homesick ollenkaan. Sitten iski se totuus, et kaikki ei ookkaan vaan ruusuilla tanssimista ja olin homesick varmaan jonkin viikon. Sit aina välillä (ennen enemmän kuin nykyään onneksi) tulee sellasia fiiliskiä et voi vitsi ois ihana olla himassa ja omassa sängyssä oman perheen ympäröimänä. Tai et vitsi olis ihanaa nähdä parhaita ystäviä ja mennä ulos juhlimaan. En oo kyl ikinä toivonut etten olisi tullut tänne ja aina jos mulla on koti-ikävä koitan miettiä et hei halusinko mä oikeesti olla kotona vai en. Ja vastaus on aina, et en haluasisi. Kotiinpaluun aika koittaa, mutta ei onneksi ihan vielä!

Tuntuuko aussit oikealta maalta just sulle?
-Todellakin <3

IMG_6979Vaihtaisitko maata jos voisit?
- En todellakaan. Joskus kaduttaa se et tulin englannin kieliseen maahan, koska olisin hyötynyt uudesta kielestä niin paljon, mutta rakastan Ausseja liikaa ollakseni surullinen tosta.
IMG_6982 Miten sun joulu meni australiassa?
-Se meni aika hyvin. En ehkä ihan tajunnu et se oli joulu, joten en ollut kauheen homesick. Tietysti välillä tunsin itteni vähän ulkopuoliseksi, koska hengasin mun host perheen suvun kanssa ja kaikki tunsi toisensa ja mä olin se outo ulkopuolinen, mutta kyllä mä siitä hyvin selvisin.
IMG_6969
Mitä sait joululahjaksi?
-Kavereitten kaa tehtiin secret santa ja mä sain aussi karkkeja ja hauskan puhelinkuoren, host perheeltä sain bridge climbin, bikinit ja 200 dollaria, rotary clubitla ihanan rannekorun ja muutamilta muilta rotari ihmistä sain rahaa.

Mikä sun instagram on?
-liljauraemilia
IMG_6967Mitä harrastat siellä? entä suomessa?
-Käyn salilla. Ausseissa sekä Suomessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti